Project hulp straathonden die leven rondom de vuilnisbelt te Sanski-Most, Bosnië

Met ons team waren we van 5 april tot 12 april opnieuw ter plaatse. Deze week hadden we verschillende doelen voor ogen: uitvangen van straathonden i.f.v sterilisatie/castratie. Dit blijft voor onze VZW de basis om veel dierenleed in de toekomst te voorkomen. Dit is geen eenvoudige taak omwille van het open terrein en de vele angstige honden. 1 hond uitvangen vraagt zeer veel geduld, tijd en is een hele onderneming. Medische zorg voor deze straathonden is ook een belangrijk doel. In deze periode van het jaar zijn teken en vlooien een groot probleem voor de honden. Daarom werd er ingezet om medicatie te geven aan de honden die we konden bereiken. De Nexgard Spectra medicatie is ter behandeling van zowel interne als externe parasieten. Het optimaliseren van de voederronde werd ook herbekeken en aangepast. Tijdens één van de voederrondes werd een puppy helemaal alleen gevonden tussen afval en puin. Hij werd meteen in opvang geplaatst. Hij kreeg de naam Milo. Er werden nog extra functionele water en voedselbakken voorzien. Tevens werden bestaande schuilhuisjes hersteld en nieuwe bijgebouwd. We bezochten ook Ria bij de dierenarts. Zij had een tumor en werd enkele weken geleden geopereerd. We bezochten een bevriende rescuester die honden van de straat redt en bij haar in famiale kring verzorgt en opvangt. Op onze planning staat ook steeds een bezoek aan de privé shelter 'Srce Za Sapu' waarvan Eni de bezielster is.


We bedanken de vrijwilligers die ons vergezelden en mee de handen uit de mouwen staken. Bedankt Heidi, Ward en Brecht!